چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم

چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم

نوشته  |  ۲۲ تیر ۱۳۹۹
۷۹۵۷
۰

به اشتراک‌گذاری در : twitter icon linkedin icon whatsapp icon telegram icon

تفاوتی نمی‌کند که هدف یک کسب‌وکار فروش محصول باشد یا ارائه‌ی خدمات و یا صرفاً تبلیغات برای دیگر کسب‌وکارها. رنگها در روند فروش کسب‌وکارها تأثیر گذار خواهند بود. ازاین‌رو ترکیب‌بندی  صحیح رنگهای به‌کار رفته در برند، در نوع احساسی که مخاطب از برند می‌گیرد و میزان تأثیرگذاری آن مؤثر است. طبق تحقیقات انجام‌ گرفته، پیش از تصاویر و نوشته‌ها این رنگها هستند که در ذهن انسآن‌ها ثبت می‌شوند. ازاین‌رو و بر اساس این تحقیقات نتیجه‌گیری شده است که رنگها این قابلیت را دارند تا هشتاد درصد در شناخته شدن برندها کمک کنند. بنابراین قصد داریم تا در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم .

قبل از سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم ، باید تئوری رنگها را بشناسیم

در انتخاب مجموعه رنگهای یک برند باید به شکلی عمل کرد که این رنگها با یکدیگر هارمونی داشته باشند.پس این سوال پیش می آید که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم ؟ برای همین ضروری است تا پیش از انتخاب رنگها با مبانی پایه‌ای تئوری رنگها آشنایی داشت. در حقیقت تئوری رنگها کمک می‌کند تا شروع خوبی جهت تصمیم‌گیری در تعیین مجموعه رنگهای مورداستفاده در پروژه‌ی برند سازی خود انجام دهیم. البته فاکتورهای مؤثر دیگری نیز در اینکه چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم حائز اهمیت هستند که نیاز است به آن‌ها توجه کنیم.

کاربرد تئوری رنگ ها در انتخاب رنگ سازمانی

در بازار کسب‌وکار این روزها که به نوعی با برندهای گوناگون اشباع‌ شده است، سوالی که اغلب صاحبان کسب و کار با آن روبرو هستند این است که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم و برای اکثر آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود که رنگ مخصوص به برند خود را انتخاب کنند. ازاین‌رو صاحبان کسب‌وکارها باید تلاش کنند تا با کمک‌گرفتن از نقاط ضعف و قوت منابع گوناگون در تصمیم‌گیری‌ها، بتوانند برندی خلاق و غافلگیرکننده که در ذهن همه‌ی مخاطبان جا بگیرد و ماندگار شود ایجاد کنند. در حقیقت این موضوع نیازمند اختصاص دادن زمان و انرژی و بررسی دیگر برندها می‌باشد.با در نظر گرفتن اینکه توجه به تئوری رنگها امری بسیار ضروری می‌باشد ولی همواره نمی‌توان این تئوری را به‌عنوان فرمولی کلی برای تمامی برندها در نظر گرفت. بنابراین هر برندی فرمول مخصوص به خود را در برندینگ خواهد داشت.

روانشناسی رنگها پاسخی به سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم

یکی دیگر از مباحثی که می‌تواند به این سؤال که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم پاسخ دهد در نظر گرفتن روانشناسی رنگها می‌باشد. در حقیقت روانشناسی رنگها به تأثیری که هر رنگ خاص بر ذهن و احساس مخاطبین می‌گذارد می‌پردازد. در حقیقت مفهوم روانشناسی رنگها به‌قدری حائز اهمیت است که حتی بیشتر از چرخه‌ی رنگها موردتوجه طراحان قرار می‌گیرد.

تاثیر روانشناسی رنگها

در حقیقت می‌توان این‌طور اذعان کرد که روانشناسی رنگها به مطالعه‌ی میزان تأثیرگذاری رنگها بر ذهن و حالات روحی مخاطبین می‌پردازد. البته که روانشناسی رنگها را نمی‌توان شاخه‌ای جداگانه از علم روانشناسی دانست. در اصل روانشناسی رنگها را می‌توان در بین زیر شاخه‌های گوناگون روانشناسی و در دسته‌ی روانشناسی شناختی قرار داد. باوجود اینکه درک اغلب رنگها تا حدودی مقوله‌ای روانی و ذهنی بوده و در اشخاص گوناگون با جنسیت، سن و فرهنگ‌های مختلف تفاوت خواهد داشت، ولی اکثر رنگها در سرتاسر جهان معانی و تأثیر یکسانی دارند. به‌عنوان مثال رنگهایی که در طیف قرمز وجود دارند در دسته‌بندی رنگهای گرم قرارگرفته و این طیف از رنگها از دامنه‌ای از احساسات گرم و صمیمانه تا خشم و عصبانیت متغیر خواهد بود.

نقش روانشناسی رنگها در انتخاب رنگ سازمانی

به‌طور کلی مقوله روانشناسی رنگها و پرداختن به ماهیت رنگها به‌عنوان عاملی که بر تصمیمات، رفتار و واکنش‌های افراد تأثیر خواهد گذاشت، در اینکه چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم بسیار حائز اهمیت است. این امر به‌ اندازه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد که در برخی از تست‌های روانشناسی، از رنگها جهت شخصیت‌شناسی افراد استفاده می‌شود .در حقیقت روانشناسان می‌توانند از روی رنگ مورد علاقه‌ی افراد به برخی از لایه‌های شخصیتی آن‌ها دست یابند. البته که نمی‌توان با تکیه ‌بر رنگها به پاسخی قطعی درباره‌ی شخصیت افراد رسید اما روانشناسی رنگها می‌تواند در شناخت برخی از ابعاد ذهنی و روانی افراد کمک‌کننده باشد.

ازاین‌رو تأثیر رنگها بر رفتار افراد بسیار گسترده است. به‌عنوان مثال می‌توان به تأثیر رنگها بر برخی از ادراکاتی که قابل دید نیستند همچون طعم غذاها اشاره کرد. علاوه بر این رنگها می‌توانند اثربخشی دارویی را نیز افزایش دهند. مثلا استفاده از رنگهای قرمز یا نارنجی در قرص‌ها که این رنگها عموماً به‌عنوان محرک استفاده می‌شوند. پس اگر بخواهیم بدانیم که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم باید بدانیم که رنگها چطور بر مخاطب اثر می‌گذارند.

چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم که متناسب با مخاطب باشد

در مقوله‌ی برندینگ توجه به رنگ‌بندی ازجمله نکات بسیار مهم است. ازاین‌جهت که هر رنگ به شکلی محسوس یا نامحسوس پیغامی برای مخاطبین خود ارسال می‌کند. پس می‌تواند باعث جذب مخاطب و همچنین افزایش علاقه و اشتیاق یا بی‌تفاوتی او شود. ازاین‌رو توجه به مفهوم رنگها و ترکیب رنگهای متفاوت ولی با هارمونی در کنار یکدیگر تأثیر بسزایی در افزایش مخاطبین خواهد داشت و به ما کمک می‌کند تا به این سوال که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم پاسخ دهیم. اساساً در مقوله‌ی برندینگ به کار بردن رنگهایی شاد یا خنثی دلیلی بر جذابیت بیشتر نخواهد بود .ازاین‌رو بسته به نوع کسب‌وکار باید رنگها را برای برند خود تعریف کنید.

به‌عنوان مثال نمی‌توان در وب‌سایتی که برای کودکان طراحی می‌شود از رنگهای تیره استفاده کرد یا در وب‌سایتی که برای خانم‌ها طراحی می‌شود از رنگ های خاکستری و قهوه‌ای استفاده کرد. بنابراین جهت انتخاب رنگها و تأثیر آن‌ها بر روی مخاطبین می‌توان عوامل مهمی همچون سن افراد، جنسیت افراد، دسته‌بندی قشری افراد و هدف از جذب مخاطب را در نظر گرفت.

نقش روانشناسی رنگهادر اینکه چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم

بررسی نقش رنگها در طراحی لوگو

بررسی نقش رنگهادر طراحی لوگو

برخلاف تصور عموم، طراحی یک برند امری دشوار، زمان‌بر و نیازمند مهارت و تخصص کافی است. در حقیقت در طراحی لوگوها طراحان نه تنها باید متغیرهای زیادی را در نظر داشته باشند، بلکه باید از این موضوع اطلاع داشته باشند که چگونه با ایجاد تغییرات به نسبت‌های مناسب درجاهایی که نیاز است، بتوانند یک لوگوی مناسب با برند موردنظر طراحی کرد و دیگر نگران این موضوع نباشند که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم.

اگر طراح قصد داشته باشد تا لوگویی را برای برندی قدرتمند طراحی کند، در حقیقت این لوگو یکی از اولین مواردی است که مخاطب را برای دریافت خدمات و محصولات این کسب‌وکار ترغیب خواهد کرد. ازاین‌رو طراح باید در طراحی لوگوی یک برند، نکات بسیاری را در نظر بگیرد که یکی از آن‌ها فاکتور رنگ است.

در حقیقت طراح می‌تواند لوگویی تک ‌رنگ، دو رنگ و یا حتی لوگویی با بیش از دو رنگ طراحی کرده و این قابلیت را در لوگو قرار دهد که هر رنگ بازگوکننده‌ی اهداف و نکاتی در مورد برند باشد. این امر ازاین‌جهت است که رنگها به‌خودی‌خود منتقل‌کننده‌ی چندین نوع پیام به ذهن مخاطبین خواهند بود. در ادامه قصد داریم تا با نگاه به برخی از رنگها به بررسی نقش آن‌ها در طراحی لوگوها برای برندها پرداخته و نقش مؤثر رنگها در برندینگ را بررسی کنیم. این کار می‌تواند برای سوال همیشگی چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم پاسخ‌هایی مستدل فراهم کند.

چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم

رنگ مشکی

رنگ مشکی می‌تواند پاسخ سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم برای بسیاری از کسب‌وکارها باشد. رنگ مشکی می‌تواند بیانگر قدرت و سلطه، رمز و راز، پنهان‌کاری و همچنین سنت‌گرایی باشد. علاوه بر این، نشان‌دهنده‌ی پیروی و فرمان‌پذیری نیز خواهد بود و به عبارتی دیگر می‌تواند تعبیری باشد از اطاعت کردن. بعلاوه در برخی موارد از رنگ مشکی می‌توان در جهت انتقال حس انزوا نیز استفاده کرد .در زمینه‌ی برندینگ اما به‌طور معمول از رنگ مشکی بیشتر برای متون و بر روی یک پس‌زمینه‌‌ی روشن استفاده می‌شود.

رنگ آبی

رنگ آبی نمایانگر آرامش، موفقیت، قدرت، و اعتماد است و می‌توان گفت یکی از محبوب‌ترین رنگها درزمینه‌ی برندیدنگ است. این رنگ به‌واسطه‌ی ویژگی‌های گفته شده در میان طراحان نیز بسیار محبوب است و علاقمندان بسیاری دارد. علاوه بر این رنگ آبی نشانه‌ی وفاداری نیز هست و برخی دیگر آن را نشانه‌ی یأس و افسردگی نیز می‌دانند. بعلاوه رنگ آبی و رنگهای نزدیک به آن احساس اعتماد را به مخاطب القا کرده و در تجارت‌ به معنای ضمانت مالی است و مشاهده کرده‌اید که اکثر بانک‌ها در لوگوی خود از این رنگ استفاده می‌کنند. از این رو رنگ آبی مشکل بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را با پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم را برطرف کرده است.

آبی نمایانگر آرامش، موفقیت، قدرت، و اعتماد است

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای می‌تواند بیانگر حس طبیعت و زمین، سادگی و در عین ‌حال جدی بودن باشد. علاوه بر این رنگ قهوه‌ای را می‌توان مظهر قدرت، استقامت و اعتبار نیز در نظر گرفت.

رنگ سبز

رنگ سبز القاکننده‌ی حس طبیعت و حیوانات، هماهنگی و هارمونی، سلامتی و بهبودی و همچنین پول می‌باشد. علاوه بر این رنگ سبز می‌تواند بر قدرت طرز فکر و دید مثبت تأثیرگذار باشد. همچنین این رنگ شادی‌بخش و آرام‌بخش نیز هست. در برخی از موارد خاص نیز این رنگ را می‌توان نمایانگر باروری دانست. بعلاوه در تجارت نیز رنگ سبز بیانگر مقام و ثروت می‌باشد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی بیانگر سرگرم‌کننده بودن است و در حقیقت رنگی جوان و پرانرژی، پر از خلاقیت و رنگ جشن و شادی می‌باشد. برای رنگ نارنجی می‌توان معانی و مفاهیم دیگری را نیز در نظر گرفت. ازجمله می‌توان به ورزش و فعالیت، کشاورزی، ساده زیستی، ماجراجویی و … اشاره کرد. از این رو فعالیت ها و کسب‌وکارهای این چنینی دیگر با پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم مواجه نخواهند شد.

رنگ بنفش

رنگ بنفش رنگی فانتزی و بیانگر رؤیاها، عدالت و حق امتیاز می‌باشد. از دیگر نشانه‌هایی که به رنگ بنفش می‌توان نسبت داد می‌توان به سردی، انزواطلبی، اندوه، تسلیم شدن و همچنین غرور و تکبر اشاره کرد. علاوه بر این برخی رنگ بنفش را رنگ هنرمندان نیز می‌دانند و مشاغلی که بطور مستقیم و غیر مستقیم با هنر مرتبط هستند پاسخ پرسش چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم را دریافته‌اند.

رنگ قرمز

رنگ قرمز همواره بیانگر هیجان، عمل و اقدام، ماجراجویی، عشق، اشتیاق و غذا می‌باشد. در حقیقت قرمز یکی از غلیظ‌ترین رنگها است که اغلب از آن‌ جهت تأکید کردن استفاده می‌شود. این رنگ در طراحی دکوراسیون‌ نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کند. به‌طور کلی رنگ قرمز و رنگهای نزدیک به آن باعث جلب‌توجه و جذب مخاطبان می‌شوند.

رنگ سفید

این رنگ بیانگر سادگی، پاکیزگی و بی‌گناهی است و طرفداران این رنگ اغلب افرادی کم رو هستند.

رنگ زرد

در حقیقت رنگ زرد نشانگر شادی و خوش‌بینی است. روانشناسان این حیطه بر این اعتقاد هستند که رنگ زرد می‌تواند تمرکز و فراگیری را افزایش دهد و ازاین‌رو این رنگ در میان دانش‌آموزان و دانشجویان محبوبیت زیادی دارد. از این رو این دسته از افراد دیگر بدنبال پرسش سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم نخواهند بود.

رنگ خاکستری

این رنگ بیانگر حس اعتبار، نفوذ، خاص بودن و صمیمیت می‌باشد .همچنین این رنگ در مقوله‌ی تجارت به معنای سنت‌گرایی است.

رنگ صورتی

این رنگ به‌طور کلی نشان‌دهنده ‌ظرافت است و برای کودکان و خانم‌ها مناسب می‌باشد.

رنگ طلایی 

این رنگ همان‌طور که می‌توان حدس زد نمایانگر حس لوکس بودن، لاکچری بودن، گران‌قیمت بودن و پرستیژ بالا می‌باشد.

رنگ نقره‌ای

یکی دیگر از رنگهایی که پاسخگوی سوال چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم خواهد بود رنگ نقره‌ای است. در حقیقت رنگ نقره‌ای نیز بیانگر حس سرما، علمی بودن، اعتبار و پرستیژ می‌باشد.

رنگ سازمانی در برندهای معروف

البته که این نشانه‌ها خصوصیاتی کلی بوده و برای هر رنگ در فرهنگ‌ها و سنین گوناگون تعاریف دیگری را نیز می‌توان تعریف کرد. به‌عنوان مثال یک رنگ در یک فرهنگ یا کشور می‌تواند محبوب و زیبا باشد و در کشوری دیگر به همان اندازه منفور و نکوهیده به شمار رود.  ازاین‌رو برندهای معتبر به اهمیت رنگ‌بندی در مقوله‌ی برندینگ خود پی برده‌اند و سعی کرده‌اند تا در برندینگ و همچنین در طراحی لوگو و بسته‌بندی محصولات و تبلیغات خود به‌درستی از ترکیب رنگها استفاده کنند. به‌طور کلی می‌توان این‌طور اذعان کرد که اگر به یک برند به‌عنوان یک شخصیت نگاه کرد، ضروری است تا تصویر مناسبی از این برند را در ذهن مخاطبین ایجاد کنیم و ماهیت رنگها یکی از المان‌هایی هستند که این امر را میسر خواهند ساخت و به این سوال ما پاسخ خواهند داد که چگونه رنگ سازمانی انتخاب کنیم.

به اشتراک‌گذاری در : twitter icon linkedin icon whatsapp icon telegram icon
به آسانی رزرو هتل، خانه اجاره کنید