برآورد هزینه پروانه ساخت و تمدید پروانه ساختمان

0 893

پروانه ساختمان سندی است که برای هرگونه تخریب، نوسازی، توسعه‌ی بنا و ایجاد تغییرات در ساختمان توسط شهرداری‌ها در اختیار مالک قرار می‌گیرد. البته این مورد را باید در نظر داشت که در هر پروژه‌ی ساخت و ساز نیازی به مجوز نیست، اگر شما بخواهید تعمیراتی یا تغییراتی را داخل خانه به وجود بیاورید، نیازی به درخواست مجوز ندارید. اما برای هر تغییر یا اضافه‌کردنی به ساختار بنا نیاز به مجوز شهرداری هست و در صورتی که پروانه‌ی ساخت نداشته باشید، شهرداری اجازه‌ی هیچ تغییری را به شما نخواهد داد. در ادامه‌ی این متن راجع به نحوه‌ی تهیه و هزینه اخذ پروانه ساختمان صحبت خواهیم کرد.

گرفتن پروانه‌ی ساخت ساختمان چند مزیت دارد که باعث می‌شود به عنوان یک سازنده برای اخذ آن اقدام کنید. از جمله‌ی این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با دریافت پروانه‌ی ساخت از تسهیلات بانکی مربوطه بهره‌مند می‌شوید
  • مطمئن می‌شوید که ساخت و ساز شما براساس قوانین و موارد فنی درنظر گرفته شده است
  • تمامی موارد مربوط به ساخت و ساز ساختمان‌تان بیمه خواهد شد.
  • در صورت بروز مشکلاتی خاص می‌توانید از مهندس ناظر پروژه راهنمایی بگیرید.
  • و کاهش هزینه‌های ساخت به دلیل اطمینان از مشخصات فنی به هنگام ساخت.

داخل پروانه‌ی ساختمان شما مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات متقاضی، کروکی، شماره پلاک ثبت ملک، نام مهندس ناظر و تاریخ صدور پروانه ذکر می‌شود.

هزینه اخذ پروانه ساختمان

هزینه اخذ پروانه ساختمان چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این متن مربوط به محاسبه‌ی هزینه‌ی پروانه‌ی ساختمان می‌شود. به این دلیل که آیا مزایای ذکر شده ارزشش را دارد که ما هزینه‌ای را برای دریافت پروانه‌ی ساخت پرداخت کنیم؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که هزینه‌ی اخذ پروانه‌ی ساخت براساس نوع کاربری ساختمان شما متفاوت است و هم‌چنین متغیرهایی هم‌چون متراژ، مساحت ساختمان، تعداد طبقات و ارزش قیمتی ساختمان در هزینه‌ی دریافت پروانه‌ی ساختمان تاثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید
فنگ شویی چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟

عواملی که در هزینه اخذ پروانه ساختمان تاثیر گذارند شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه‌ای ساختمان هستند.

محاسبه هزینه گرفتن پروانه ساخت برای مجتمع‌های مسکونی یا یک واحدی:

ضریب* (مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*۲۰) * قیمت منطقه‌ای

مساحت ناخالص زیربنا همان مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان است.

ضریب: متناسب با متراژ بنا در نظر گرفته می‌شود. برای بناهای تا ۶۰ متر مربع حدود ۵٪، برای بناهای ۱۰۰ مترمربع حدود ۱۰٪، برای بناهای ۱۵۰ متر مربع حدود ۱۸٪، برای بناهای ۲۰۰ متر مربع حدود ۳۰٪، برای بناهای تا ۳۰۰ متر مربع حدود ۴۵٪، برای بناهای تا ۴۰۰ متر مربع حدود ۶۵٪، برای بناهای تا ۵۰۰ متر مربع حدود ۹۰٪ و برای بناهای تا ۶۰۰ متر مریع و به بالا حدود ۱۲۰٪ محاسبه می‌شود.

مراحل درخواست و اخذ پروانه‌ی ساختمان

  • تشکیل پرونده در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیکی
  • دریافت و صدور دستور بازدید از ملک
  • تعیین کاربری ملک در طرح تفصیلی کارشناس
  • دستور تهیه نقشه به مالک
  • طراحی نقشه معماری
  • پرداخت عوارض شهرداری
  • تهیه مدارک
  • چاپ پروانه
  • اعتبار پروانه ساختمان

قبل از هر چیز و در اولین مرحله باید به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیکی شهر خود مراجعه کنید و درخواست صدور پروانه ساختمان خود را ثبت کنید. برخی از مدارک هم‌چون مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه)، سند مالکیت، تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال‌های پیشین و … که به طور کامل در فرم‌های موجود در سایت شهرداری‌ها موجود است.

پس از آن، شهرداری منطقه اقدام به صدور دستور بازدید از ملک شما می‌کند. کارشناس به ملک شما مراجعه می‌کند و گزارش خود را از وضعیت آن یادداشت می‌کند. طبق این گزارش شهرداری تصمیمات لازم در خصوص ارائه پروانه به ساختمان شما را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید
فرش چهل تکه، وصله‌هایی جذاب از رنگ و خاطره

در مرحله‌ی سوم از مراحل اخذ پروانه‌ی کسب، کارشناسان شهرداری به تعیین کاربری ملک شما می‌پردازند و در صدد این هستند که ببینند آیا ساختمان شما با یکی از طرح‌های بلندمدت شهرداری تداخل دارد یا نه؟ البته این مرحله اغلب در شهرهای بزرگ هم‌چون تهران با دقت بیشتری صورت می‌گیرد.

در مرحله‌ی بعدی شهرداری از شما می‌خواهد تا نقشه‌ی ملک خود را تهیه کنید و آن را به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال کنید تا بررسی‌های نهایی صورت گیرد. در صورت نیاز به اصلاح نقشه، اصلاحات لازم انجام شده و در نهایت تائیدیه نقشه ارائه می‌شود.

بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان‌شده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود و شما ملزم به پرداخت این مورد هستید تا روند کار ادامه پیدا کند. هزینه اخذ پروانه ساختمان در قسمت اول این متن بیان شد.

و در نهایت به عنوان آخرین مرحله‌ی سخت باید برخی از مدارک که از آن‌ها به عنوان مدارک پیش‌نویس یاد می‌شود، را تهیه کرده و در اختیار شهرداری قرار دهید. از جمله‌ی این مدارک می‌توان به برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما و … اشاره کرد.

و در نهایت پروانه‌ی ساختمان شما بعد از گرفتن تائیدیه‌های نهایی از رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و شهرداری چاپ می‌شود و برای ۲ سال تمدید خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با اپلیکیشن آدرس، راحت‌تر و سریع‌تر خانه‌تان را پیدا کنید