باید کاری کنیم که با موسیقی آرامبخش هم روحمان آرام بگیرد و هم سیستم عصبی‌مان تسکین پیدا کند. همه‌مان می‌دانیم باید تنشمان را کنترل کنیم و آرامش داشته باشیم. وقتی در مدرسه، سر کار یا در زندگی شخصی‌مان اوضاع پیچیده می‌شود، برای کم کردن اضطرابمان می‌توانیم از نکات، ترفندها و تکنیک‌های زیادی استفاده کنیم.

در اینجا یک روش علمی به شما معرفی می‌کنیم: ده ترانه‌ای که در فهرست آرامش‌بخش‌ترین ترانه‌های جهان قرار دارند را در فهرست پخش موسیقی‌تان بگذارید.

از گذشته‌های دور موسیقی‌درمانی روشی برای آرامش گرفتن و بازسازی سلامت افرادشناخته شده و قرن‌هاست که در فرهنگ‌های مختلف از موسیقی آرامبخش برای بهبود سلامت استفاده می‌شود.

طی مطالعه‌ای که توسط عصب‌شناسانی خارج از اروپا انجام شده است، مشخص کرده‌اند که چه موسیقی‌هایی ارزش گوش دادن دارند. در این مطالعه شرکت‌کننده‌ها باید با بیشترین سرعت ممکن معماهای سختی را حل می‌کردند و در این زمان حسگرهایی هم به آن‌ها متصل شده بود. این معماها تا حد مشخصی استرس‌زا بودند و شرکت‌کنندگان در حین حل آن‌ها به موسیقی‌های مختلفی گوش می‌دادند. در این زمان پژوهشگران فعالیت مغزی و حالت‌های جسمی این افراد، مانند ضربان قلب، فشارخون و تنفس را اندازه می‌گرفتند.

درنهایت به این نتیجه رسیدند که فهرست موسیقی آرامبخش انتخابی، از همه ترانه‌هایی که تا به آن روز تست شده بودند، سطح آرامش بیشتری را برای افراد به وجود آورد.

درواقع این لیست از موسیقی آرامبخش ۶۵ درصد از اضطراب کلی شرکت‌کنندگان را کاهش داد و در میزان آرامش جسمی معمولشان نیز کاهش ۳۵ درصدی مشاهده شد. این میزان بسیار قابل‌توجه است. قابل‌توجه‌تر از آن، این است که این دسته موسیقی‌ دقیقاً با همین هدف ساخته شده است. سازنده‌های این آهنگ گروهی هستند که این کار را با همکاری درمانگرهای موزیک انجام داده‌اند. هارمونی‌ها، ریتم‌ها و به یس های این ترانه آن‌قدردقیق تنظیم شده بود که ضربان قلب، فشار خون و سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌داد.

بیشتر بخوانید
موسیقی مدیتیشن چیست و چه تأثیراتی روی ذهن ما دارد؟

موسیقی آرامبخش

در عصر حاضر که در بمباران اطلاعات لحظه‌ای قرار داریم، علم نکته واضحی را به ما ثابت کرده: اگر می‌خواهیم بدن و ذهنمان را سالم نگه داریم، باید به آن‌ها استراحت دهیم و این کار را هم در اولویت بگزاریم. گوش دادن به موسیقی آرامبخش راه آسانی است که می‌توانیم با آن، همه فشار ناشی از آن همه دینگ پیام‌ها، اپلیکیشن‌ها، برچسب‌ها، متن‌ها، ایمیل‌ها، قرار ملاقات‌ها، جلسه‌ها و ضرب العجل های کاری را از دوش خود برداریم و به آرامش برسیم. این‌ها کارهایی هستند که سطح استرسمان را بالا می‌برند و باعث ایجاد احساساتی چون پوچی و اضطراب می‌شوند.

«وقتی کلمه‌ها حرفی برای گفتن ندارند، موسیقی حرف اول را می زند» – هنس کریستن آندرسون

 

گرامافون

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*