سند زدن ملک مرحله‌ بعد از امضای قولنامه است که آگاهی از آن مهم و حیاتی خواهد بود. این مرحله از چند قدم اصلی تشکیل می‌شود که در هر قدم، دو طرف معامله باید اقداماتی انجام دهند. در صورتی که اطلاعات کافی درباره‌ هرکدام از این بخش‌ها داشته باشید، این فرآیند به آسانی پیش می‌رود و اختلافی بین دو طرف به وجود نمی‌آید. در ضمن با داشتن اطلاعات کافی از این مراحل، امکان کلاهبرداری و خسارت‌های مالی برای فروشنده و خریدار به حداقل خواهد رسید.

توافق بین فروشنده و خریدار قبل از سند زدن ملک

در این مرحله از سند زدن ملک، توافقی که برای خرید خانه با فروشنده کرده‌اید کتبی می‌شود. این توافق که به قولنامه یا مبایعه نامه خانه معروف است بر این دلالت دارد که شما قراری را که بین خودتان گذاشته‌اید قبول دارید و آن را مکتوب می‌کنید.

مراحل سند زدن ملک

دریافت کد رهگیری

تا قبل از این مرحله، شما به عنوان خریدار با فروشنده به توافق رسیده‌اید و این توافق را در قولنامه مکتوب کرده‌اید. اما باید بدانید که این قولنامه منحصربه‌فرد نیست و احتمال این‌که فردی بخواهد ملک را هم‌زمان به چند نفر بفروشد وجود دارد. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، بعد از تنظیم مبایعه نامه، باید به همراه فروشنده‌ خانه به بنگاه معامله املاک بروید، تا قولنامه‌ را در سیستم نرم‌افزاری جامع ثبت کنید. نباید فراموش کنید که تنها بنگاه‌های مجاز می‌توانند درخواست کد رهگیری املاک را ثبت کنند.

بیشتر بخوانید
تمدید قرارداد اجاره را چطور انجام دهیم و در زمان تمدید به چه نکاتی دقت کنیم؟

نکته‌ دیگر این که برای پرداخت مبلغی که به عنوان قیمت ملک بین دو طرف توافق شده است، بهترین راه این است که از چک‌های تضمینی استفاده کنید. استفاده از چک‌های رمزدار، در صورت لغو قرارداد، دردسرهایی را برای خریدار به وجود می‌آورند.

مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی

به مراحل پایانی ثبت سند که می‌رسید، کارهایتان به عنوان خریدار سبک‌تر خواهد شد. در این مرحله از سند زدن، فروشنده باید با شناسنامه و اصل سند، به دفترخانه‌‌ اسناد رسمی برود. دفترخانه هم باید لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را به فروشنده بدهد تا او پرونده را آماده کند.

انتقال سند

و اما مرحله‌ آخر، انتقال سند یا همان سند زدن است. باید در تاریخی که در قولنامه درج شده است با فروشنده به دفترخانه مراجعه کنید. فراموش نکنید که در این روز همه‌ مدارک شناسایی را همراهتان داشته باشید. در این شرایط اگر فروشنده در دفترخانه حاضر نشود و ما به او دسترسی نداشته باشید، باید تا آخر ساعت اداری در دفترخانه بمانید. اگر فروشنده تا آخر ساعت اداری حاضر نشود، می‌توانید از دفترخانه گواهی عدم حضور بگیرید. در صورتی که بعد از آن روز هم به‌هیچ‌وجه نتوانستید فروشنده را پیدا کنید، باید با گواهی عدم حضوری که از دفترخانه تحویل گرفته‌اید به دادگاه بروید و هزینه‌ پشیمانی را از فروشنده مطالبه کنید.

نکتهسند زدن ملک یکی از بخش‌های پایانی خرید خانه است که از مراحل مختلفی تشکیل می‌شود. نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم، مراحل کلی و خلاصه‌ی سند زدن ملک بودند که هر کدام جزئیاتی دارند که شاید با آگاهی از آن‌ها، با سرعت و دقت بیشتری قراردادتان را امضا کنید. برای آگاهی بیشتر از این جزئیات می‌توانید بیشتر درباره‌ موارد قانونی سند زدن ملک بخوانید یا با مشاوران املاک و آدم‌های باتجربه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید
حق کمیسیون بنگاه چطور و بر چه مبنایی محاسبه می‌شود؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*