سند تک برگ

سند تک برگ به دلیل اعتبار بیشتر از نظر کاهش جرائم و جعل سند بسیار رواج پیدا کرده است. برای هر گونه انتقال یا ثبت جدید آپارتمان، ملک و زمین، سند تک برگی مورد نیاز است. این سند مالکیت صاحب ملک یا زمین را مشخص می کند و بر عکس انواع دیگر سند ملکی مانند قولنامه و شش دانگ که دفترچه ای بودند، تنها دارای یک برگ هولوگرام شده است. با این اوصاف، ممکن است این پرسش ها ایجاد شوند که: مدارک مورد نیاز و مراحل لازم برای دریافت سند تک برگ چیست‌اند؟ و یا اصلاً هزینه تعویض سند قدیمی به سند تک برگی چقدر است؟ و همچنین پرسش های دیگر؛ با وبلاگ آدرس همراه باشید.

الزام سند تک برگی

الزام سند تک برگ به معنای تعویض اسناد قدیمی (منگوله دار دفترچه ای) و جایگزینی آن با سندهای جدید می باشد. در واقع ضرورت برای انجام این کار از آنجا ناشی می شود که سندهای منگوله دار به راحتی قابل جعل هستند، ولی سندهای تک برگی به دلیل هولوگرام دار بودن از اعتبار و سندیت بیشتری برخوردار هستند. سندهای قدیمی همچنین به دلیل عدم درج آدرس و موقعیت جغرافیایی ملک و وجود اطلاعات از سابقه سند، دچار انواع مشکلات مجرمانه از سوی افراد مختلف نیز می شوند؛ بنابراین به همین راحتی می توان الزام تغییر سندهای قدیمی به سند تک برگی را درک کرد.

برخی از دلایل برتری سند تک برگی به شرح زیر است:

  • ثبت اطلاعات ملک و مالک به صورت سیستمی و یکپارچه در کل کشور
  • کاهش اقدامات جعلی و سوء استفاده های جانبی
  • ثبت اطلاعات به‌ شیوه مکانیزه و عدم ثبت دستی
  • صدور و تحویل اسناد جداگانه به تمامی شرکای ملک
  • صرفه‌ جویی در مصرف کاغذ
  • ثبت کروکی دقیق ملک و متراژ دقیق آن
  • وجود هولوگرام بر روی سند

مدارک لازم برای تعویض سند تک برگی

برای تغییر سند ارائه برخی مدارک به شرح زیر ضروری است:

  • اصل و کپی شناسنامه و کار ملی فروشنده ملک، مالک جدید و مالک قبلی
  • اگر مراحل تعویض سند را با واگذاری آن را به وکیل قانونی انجام می دهید، ارائه وکالت‌نامه ضروری می باشد.
  • برگه خلاصه معامله (همان بنچاق می باشد)
  • پر کردن فرم تقاضای دریافت سند و فرم مربوط به اداره پست (در صورت وجود شریک حضور کلیه شرکا برای پر کردن فرم درخواست لازم است)
  • اصل سند مالکیت قبلی (منگوله دار یا تک برگی متعلق به مالک قبلی)
  • ارائه پایان کار شهرداری، استعلام سند، تسویه حساب با بیمه تأمین اجتماعی (برای املاکی که کاربری صنعتی و تجاری دارند)
  • پرداخت هزینه های لازم در اداره ثبت
  • آدرس، نقشه، کروکی دقیق و کد پستی ملک
  • قبض تلفن ثابت ملک

مراحل دریافت سند تک برگ

دریافت سند جدید نیاز به طی مراحل مختلف به شرح زیر دارد:

بیشتر بخوانید
وسایل رنگ آمیزی خانه که به آن‌ها احتیاج داریم کدام‌اند؟

فرم درخواست صدور سند تک برگی و مراجعه به دفاتر ثبت

اولین مرحله برای دریافت سند تک برگی مراجعه به دفاتر ثبت است؛ اما نخست باید توجه داشته باشید که شما ممکن است دو هدف مختلف داشته باشید، یکی اینکه قصد تغییر سند منگوله دار به سند تک برگی را دارید و یا ملک جدید خریداری کرده اید و به دنبال دریافت سند جدید هستید. در حالت نیازی به رجوع به دفاتر ثبت نیست و تنها کافی است پا به اداره ثبت املاک بگذارید، ولی در حالت دوم نخست باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد مراجعه کرد. هم خریدار و هم فروشنده باید هر دو وارد دفتر ثبت شوند و همچنین مدارک شناسایی نیز باید به همراه داشته باشند.

استعلام سند قدیمی

دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از انتقال سند اقدام کند، نخست استعلام مربوط به سند را انجام می دهد. این استعلام به مدت ۲ روز و به صورت کاملاً مکانیزه انجام می شود. در این استعلام دفتر ثبت اسناد متوجه می شود که آیا ملک یا زمینی که فروخته شده قبلاً به شخص دیگری نیز فروخته شده است یا خیر، یا اینکه آیا سند اصطلاحاً در بند نیست و آزاد است یا خیر! سندهایی که در گرو بانک یا زندان و موارد دیگر باشند تا از آزاد نکردنشان قابل انتقال نیستند و سند جدید نیز منتقل نمی شود.

تسویه حساب شهرداری

گواهی پایان کار شهرداری یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت سند تک برگ است. از این رو ملک نباید به هیچ عنوان دارای بدهی پیشین یا مالیات و عوارض پرداخت نشده باشد. همچنین ارائه گواهی از سازمان نوسازی در مورد ملک یا زمین های مورد معامله که تعیین تکلیف کاربری آن در مورد تجاری، مسکونی یا اداری بودن شان مشخص است باید ارائه شود. این گواهی نشان از تسویه حساب با این ارگان می باشد.

مراجعه به اداره ثبت

وقت آن رسیده که به اداره ثبت ناحیه مربوطه خود مراجعه کنید و برای اخذ سند تک برگی مخصوص ملک یا زمین مورد نظرتان، درخواست خود را ارائه دهید. با ورود به اداره نخست باید فرم های لازمه را پر کنید. اگر برای تعویض سند دفترچه ای به تک برگی و یا اصلاً برای دریافت سند جدید اقدام می کنید، به هر روی لازم است تمامی فرم را با دقت پر کنید. در دست داشتن مدارک شناسایی، تسویه شهرداری و قبض تلفن ضروری است.

ارائه سند مالکیت قبلی

برای نقل و انتقال سند مالکیت و یا برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک یا زمین به اداره ثبت ارائه شود، در غیر این صورت سند جدید برای شما صادر نمی شود. برای سندهای مفقود شده دریافت سند المثنی ضروری است. اطلاعات مربوط به نقل ‌و انتقال در سندهای تک برگی درج نمی شود و تنها اطلاعاتی که در سندهای تک برگی نوشته می شوند، مشخصات مالک جدید می باشد.

بیشتر بخوانید
بهترین سیستم سرمایشی خانگی و نکاتی که برای خرید کولر باید در نظر بگیرید

پرداخت هزینه بها در سند تک برگی و مراجعه به پست

بعد از تسلیم کردن تمام مدارک و پر کردن فرم ها، ضروری است هزینه های مربوطه را پرداخت کنید. سپس برای کاهش رفت و آمدها به اداره ثبت، ضروری است به اداره پست مراجعه کنید. اخیراً در برخی از اداره های ثبت، باجه ای هم به اداره پست اختصاص داده شده تا کارهای مربوط به تحویل سند در آن به سرعت و سهولت صورت گیرد.

پیگیری سند تک برگی از پست تهران

تبدیل سندهای دفترچه ای به سندهای تک برگی حدوداً ۵۰ روز زمان صرف می شود. برای دریافت سندهای تک برگی ای که قرار است به شخص دیگری تعلق بگیرد حداکثر تا ۳۰ روز زمان نیاز است. سند جدید شما از طریق مأمور پست به درب خانه و به آدرسی که توسط شما در اداره ثبت درج کرده اید ارسال می شود. سند تنها به مالک آن تحویل داده می شود، مگر این که در زمان پُر کردن فرم مربوط در اداره پست، شخص دیگری را مأمور دریافت آن کرده باشید.

جعل سند تک برگی

یکی از فواید استفاده از سند تک برگی، عدم وجود شرایط برای جعل آن است. اگر به هر نحوی جعل سند تک برگی انجام شود، به سرعت و به راحتی قابل پیگیری است. در واقعاً وقتی که ملک یا زمینی دوباره وارد معامله جدید می شود، سند قبلی (چه منگوله دار و چه تک برگی) باطل و در سوابق پرونده ملک بایگانی شده و سند تک برگی جدید صادر می شود.

هزینه صدور سند تک برگی

برای بسیاری افراد مقدار هزینه و قیمت صدور سند تک برگ مورد پرسش است، باید بگوییم کل هزینه های پرداختی شما به شرح زیر می باشد.

  • هزینه صدور سند در اداره ثبت (در صورتی که ملک قبلاً ثبت نشده باشد)
  • هزینه های مربوط به پایان کار، بیمه و عوارض
  • ۱۰ هزار تومان برای استعلام سند
  • ۱۵۰ هزار تومان برای انتقال
  • هزینه مربوط به اداره پست

نمونه سند تک برگی خانه

در زیر یک نمونه فرم درخواست سند ترک برگی آورده شده است:

کلام آخر

امروزه دریافت سند تک برگ دیگر به کاری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است، زیرا به دلیل افزایش اطلاعات مردم و مکانیزه شدن و سیستم الکترونیک ثبتی در کشور، کلاه‌برداری‌های که در مورد سندهای قدیمی صورت می‌گرفته است، این موضوع در مورد سندهای تک برگی به کلی کاهش یافته شده است. از این رو، ضرورت تعویض و یا صدور سندهای جدید به شکل تک برگی لازم و پراهمیت است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*