موزیک خواب

مشکل خواب می‌تواند اثرات منفی بسیاری بر روی سلامتی‌مان داشته باشد و خوشبختانه آهنگ آرام برای خواب درمانی است که برای شب‌های بیخوابی وجود دارد. این روش کاملاً رایگان بوده و هیچ عوارض جانبی منفی برایمان ایجاد نمی‌کند: گوش دادن به موسیقی. بیخوابی یا کم خوابی مسئله‌ای است که باید حتماً آنرا جدی بگیریم؛ مشکلی که در طولانی مدت می‌تواند ریسک بیماریهای قلبی و چاقی را افزایش دهد. البته استفاده از داروهای شیمیایی هم می‌توانند کمی به بهبودی و سلامتمان کمک کنند با این حال اگر زمان زیادی از آنها استفاده کنیم ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

موزیک فراتر از لذت می‌تواند اثرات مستقیم بر سیستم عصبی داشته باشد و کمک می‌کند تا بدنمان در حالت ریلکسی برای خواب آماده شویم. همان طور که با لالایی می‌تواند یک کودک را به خواب برد، بزرگسالان هم درصورتی که قبل از خواب نزدیک به ۴۵ دقیقه به آهنگ آرام گوش ‌دهند شب‌ها با آرامش بیشتری می‌خوابند، کیفیت خواب بهتری دارند و دیرتر از خواب بیدار می‌شوند.

آهنگ آرام برای خواب ؛ مسئله این است!

احساس لذت از شنیدن یک آهنگ زیبا خیال و رؤیا نیست بلکه واکنشی طبیعی از بدن ماست. موسیقی شدت ضربان قلب و تنفس را کاهش می‌دهد، فشار خون را تنظیم می‌کند و گرفتگی عضلاتمان را از بین می‌برد. بنابراین اگر پیش از خواب آهنگی را پخش کنید بدنمان شرایط لازم برای یک خواب خوب را فراهم می‌کند. در واقع آهنگ آرام برای خواب می تواند باعث بیرون کردن استرس روزانه از بدنمان شود و آرامشی که نیاز داریم را برایمان فراهم کند.

بیشتر بخوانید
حدس بزن: چطور در جمع‌های خانوادگی دلی خوش داشته باشیم؟ (سری دوم)

انتخاب نوع موسیقی موضوعی کاملاً سلیقه‌ای است و به نظر می‌رسد که در هنگام گوش دادن به آهنگی آشنا که معمولاً از آن لذت می‌بریم آرامش بیشتری پیدا می‌کنیم اما پیشنهاد می‌شود برای خواب به سراغ آهنگ‌هایی برویم که ریتمی کند و آهسته دارند. سعی کنیم موزیک‌هایی را پخش کنیم که ریتمی در حدود ۶۰ تا ۸۰ بیت بر دقیقه دارند، سبک کلاسیک، جاز و فولکلوریک احتمالاً گزینه‌های مناسبی هستند.

 اگر موزیک درمانی را به عنوان شیوه‌ای برای بهبود خواب خود بکارمی‌بریم باید اجازه دهیم تا بدنمان به این حالت عادت کند و پس از گذشت مدتی تأثیر گوش دادن به آهنگ آرام برای خواب را خواهیم دید.

 

گرامافون

 

منبع: آدرس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*