یکی از مراحل فروش یا رهن و اجاره ملک مرحله‌ بازدید خریداران یا مستأجران از خانه است. ممکن است قبل از این که مشتری مناسب خانه‌ی ما پیدا شود افراد زیادی برای بازدید به خانه‌مان بیایند. در واقع بخش زیادی از توافق نهایی بین ما و مشتری به این مرحله بستگی دارد.
اگر بازدید خریداران موفقیت آمیز باشد و به قول معروف خانه به دلشان بنشیند ما می‌توانیم سریع‌تر و با قیمت مطلوب‌تری خانه‌مان را بفروشیم. برای این که به این هدف برسیم لازم است نکاتی را درباره‌ی آماده کردن خانه برای بازدید خریداران بدانیم که در ادامه درباره‌ی آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

مراحل آماده کردن خانه برای بازدید خریداران

مرحله‌ی اول: تمیز و مرتب کردن خانه

ممکن است این مرحله برای کسانی که خانه‌شان همیشه مرتب است به نظر غیرضروری برسد. اما خوب است بدانیم که منظورمان از تمیز و مرتب کردن خانه خیلی خیلی تمیزتر و مرتب‌تر از همیشه است. درست مثل یک خانه تکانی کامل. یعنی:

• دیوارها را تمیز کنیم. طوری که هیچ جای لک و آلودگی روی دیوارها و به خصوص هیچ اثر انگشتی روی کلیدپریزها باقی نماند. قسمت‌های بالای شوفاژ و بخاری که احتمالاً دوده زده و سیاه شده‌اند مهم‌ترین بخش این مرحله‌اند.

•کف پوش هال و پذیرایی و آشپزخانه را جارو کرده و تی بکشیم. یکی از اولین قسمت‌هایی که همه متوجه تمیز یا کثیف بودن آن می‌شوند کف‌پوش است.

• آشپزخانه را تمیز کنیم. هیچ چیز بدتر از اجاق گازی که آثار غذاهای سررفته‌ی قبلی روی آن باقی مانده توی ذوق بازدید کننده‌ها نمی‌زند. دیوار بالای اجاق‌گاز که احتمالاً لکه‌های روغن روی آن دیده می‌شود فراموش نکنیم. داخل کابینت‌ها را تمیز کنیم چون بسیاری از افراد در زمان بازدید می‌خواهند وضعیت عمق و کیفیت کابینت‌ها را بررسی کنند.
• در اتاق‌خواب‎ها علاوه بر مرتب کردن خود اتاق داخل کمددیواری‌ها را هم مرتب کنیم.

• سرویس بهداشتی را با مواد شوینده مخصوص و جرم‌گیر بشوییم و در توالت فرنگی را ببندیم. حوله‌ها را بعد از شست‌وشو به طور مرتب در سرجای خودشان قرار دهیم و از بوگیر برای خوشبو شدن سرویس بهداشتی استفاده کنیم.

• شیشه‌ی پنجره‌ها را از داخل و خارج بشوییم و لبه و چارچوب پنجره را از گرد و غبار و دوده پاک کنیم.

• راهروی ورودی را حتماً تی بکشیم و دقت کنیم که هیچ کفش یا وسیله‌ی اضافی در آن باقی نماند.

بیشتر بخوانید
بهترین زمان خرید و اجاره خانه کدام ماه از سال است؟

مرحله‌ی دوم: پاکسازی وسایل اضافی

بیشتر ما این مرحله را در زمان بسته بندی وسایل و اسباب کشی انجام می‌دهیم. اما انجام دادن این مرحله قبل از بازدید خریداران تاثیر مثبت زیادی در فروش خانه دارد. دلیل این موضوع این است که وقتی خانه را از وسایل اضافی پاکسازی می‌کنیم، فضاهای خالی خانه بیشتر به چشم بازدیدکننده‌ها آمده، و خانه به نظرشان بزرگ‌تر و دلبازتر می‌رسد.
بنابراین بهتر است هرچه زودتر از دست کاناپه یا میزنهارخوری قدیمی که دیگر به آن احتیاج نداریم راحت شویم. حتی اگر نمی‌خواهیم وسیله‌ای را دور بیندازیم می‌توانیم آن را به طور موقت در انباری خانه قرار دهیم.

مرحله‌ی سوم بازدید خریداران: تعمیرات

اگر دلمان نمی‌خواهد که خانه‌مان از چشم بازدیدکننده‌ها بیفتد مهم است قسمت‌هایی از خانه را که نیاز به تعمیر دارند تعمیر کنیم. میزان تعمیرات به بودجه‌ی ما و میزان خرابی قسمت‌های مختلف خانه بستگی دارد. یادمان باشد نه در تعمیر قسمت‌های مهم کم‌کاری کنیم و نه این که هزینه‌ی اضافی صرف خانه کنیم که بعد از فروش متضرر شویم.بازدید خریداران

به طور مثال اول به سراغ دستگیره‌ها، پایه‌های کابینت‌ها، کلیدپریزها و شیرآلات برویم و در صورت خرابی آن‌ها را تعمیر کنیم. در ادامه می‌توانیم به سراغ تعمیر یا تعویض کابینت‌ها، کف‌پوش و رنگ‌آمیزی خانه (به خصوص هال و پذیرایی) برویم.
تعویض لامپ‌ها در این مرحله اهمیت زیادی دارد. اگر لامپ قسمتی از خانه که خیلی به چشم می‌آید سوخته یا نیم‌سوز شده است حتماً آن را تعویض کنیم چون نور خانه در بازدید خریداران نقش بسیار مهمی دارد.

مرحله‌ی چهارم: دکوراسیون

دکور خانه را طوری بچینیم که بازدید کننده در خانه‌ی ما احساس راحتی و آرامش کند. وسایلی که خانه را شلوغ جلوه می‌دهد یا راه را برای عبور راحت مسدود کرده است از سر راه برداریم. اگر در دکور بخشی از خانه چیز خاصی استفاده کردیم که برای یک فرد غریبه نامأنوس است آن را جابجا کنیم.

سعی کنیم در دکور قسمت‌های مختلف رنگ‌های خیلی جیغ وجود نداشته باشد. مثلاً اگر رنگ یک دیوار هال نارنجی است حتماً آن را تغییر دهیم چون افراد دوست دارند خانه‌ای بخرند که بتوانند آن را متناسب با سلیقه و وسایل شخصیشان دکور کنند و در غیر این صورت قید آن خانه را می‌زنند.
وسایلی که خانه را مشخصاً متعلق به خودمان نشان می‌دهد از جلوی چشم جمع کنیم. مثلاً قاب عکس‌های عروسی یا خانوادگی روی دیوار. این وسایل علاوه بر این که جنبه‌ی شخصی دارند و حواس بازدیدکننده را پرت می‌کنند ممکن است مانع از این شوند که آن‌ها بتوانند وسایل خودشان را در خانه‌ی ما تصور کنند.

بیشتر بخوانید
متراژ آپارتمان را چطور محاسبه کنیم و به چه مواردی در اندازه‌گیری توجه کنیم؟

سعی کنیم تمام فضاهای خانه بوی خوشی داشته باشند. بوی غذایی که از شب قبل مانده، مواد سرخ کردنی، بوی نم حمام یا قفس حیوان خانگی ما می‌تواند تاثیر خیلی بدی روی بازدید کننده‌ها داشته باشد. در مقابل بوی عود یا یک شمع معطر، بوی نان یا کلوچه‌ی داغ، یا بوی گل‌های تازه می‌تواند از همان بدو ورود باعث نظر مثبت بازدیدکننده‌ها شود.
به نور خانه در زمان بازدید دقت کنیم. قسمت‌های مختلف خانه باید نور کافی داشته باشند. یعنی به اندازه‌ای که بخش‌های مختلف خانه به طور کامل و در بهترین شکل خود دیده شوند. نیازی به نور بیش از اندازه نیست و در واقع نور زیادی باعث می‌شود بعضی جزئیات مثل گردوغبار بیش از اندازه به چشم بیایند. برای اتاق‌خواب‌ها می‌توانیم از شب‌خواب رنگی استفاده کنیم تا چشم‌نوازتر باشد.

نکتهبهتر است زمانی از روز که نور خانه مناسب است و یکی از افراد خانواده در خانه حضور دارد را انتخاب کرده و به بنگاه معاملات املاک بسپاریم که مشتریان را تنها در آن زمان مشخص برای بازدید به خانه‌ی ما بیاورد. همچنین فراموش نکنیم که اشیای قیمتی خود را قبل از بازدید در مکان امنی قرار دهیم.

 

مرحله‌ی پنجم: رسیدگی به منظره‌ی بیرون از خانه

از خانه بیرون بیاییم و نگاهی به در ورودی، نمای ساختمان، باغچه، حیاط، آسانسور و پارکینگ خانه بیندازیم. خودمان را جای یک فرد غریبه که قصد بازدید از خانه دارد بگذاریم و در صورتی که نقص یا کمبودی به نظرمان رسید سراغ برطرف کردن آن برویم.

مرحله‌ی پایانی بازدید خریداران

به یاد داشته باشیم که در کنار تمام نکات مربوط به آماده‌سازی خانه برای بازدید خریداران، رفتار ما با آن‌ها باید مؤدبانه و دلنشین باشد. برخورد گرم و صمیمانه و تعارف کردن یک فنجان چای باعث ایجاد احساس آرامش و راحتی در بازدیدکنندگان می‌شود و در نهایت حتی اگر به توافق نرسیم خاطره‌ای خوب از ما و خانه‌مان در ذهن آن‌ها باقی خواهد ماند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*